Fakta, Livsstil, Mat

Sverige ökar mest i världen på eko

Ekologiska jordgubbar

Helt otroliga nyheter kom KRAV och Ekoweb med i dagarna. Sverige ökar mest i världen på eko!!

Vi hoppas att många har vaknat och fått nog av besprutad mat och att det inte bara är en trend. Det verkar väldigt lovande! Vi konsumenter har blivit mer medvetna. Nu vill vi veta ursprung och äta mat som inte besprutats med kemiska bekämpningsmedel, vi vill helt enkelt veta vad det är för något vi stoppar i oss. Och bäst av allt så har vi efterfrågat ekologiskt och börjat kräva svar. Det är vi konsumenter som styr marknaden!

Försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel har slagit alla rekord under första halvåret 2014 (ökning med 30%), visar en halvårsrapport som konsultföretaget Ekoweb gjort på uppdrag av KRAV. De fyra största livsmedelskedjorna redovisar samtliga kraftiga ökningar:

ICA: + 52 procent
Coop: + 37 procent
Axfood: + 44 procent (varav Axfoods lågpriskedja Willys ökade med 57 procent)
Bergendahls: + 44 procent
Lidl: Ingen sifferuppgift, men de känner av ekoboomen

Om försäljningstakten inte mattas av under det andra halvåret 2014 är förhoppningen att den totala marknadsandelen för ekologiskt ska öka rejält. 2013 var andelen 3,8 procent i detaljhandeln. Inte särskilt stort internationell sett. I till exempelvis Danmark är andelen 8 procent.

Även om ökningen ser ut att vara störst i Sverige hittills i år ökar försäljningen även i flera länder med betydande försäljning av ekologiskt. Totalt uppskattas den ekologiska världsmarknaden öka med cirka 10 procent under 2014.


Totala försäljningsökningar (Obs: bedömningar och prognos, inga säkra siffror) i andra länder (hittills 2014):

Tyskland: världens näst största ekomarknad, cirka 8-10 procent (största sedan 2011)
USA: cirka 10 procent
Danmark: 5 till 10 procent (osäkra uppgifter)
England: cirka 1 procent

Försäljningssiffror av ekologiskt och KRAV-märkt tidigare år (OBS: helår):

2013: + 13 procent
2012:+ 6 procent
2011: + 11 procent
2010: +11 procent
2009: + 18 procent

Läs hela analysen i KRAVs halvårsrapport från Ekoweb där även försäljningsinformation om KRAV-märkt kött och mjölk finns samt kontaktuppgifter till alla intervjuade: http://www.krav.se/sites/www.krav.se/files/halvarsrapport-krav.pdf

Källa: KRAV (läs mer hos KRAV)
Foto, ekologiska jordgubbar: Charlotta Lingwall

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 KOMMENTARER

  • Reply Anna 10 september, 2014 at 08:51

    Hej!
    Jag blev så glad när jag hittade den här hemsidan! Jag har nyligen startat en blogg med mina bästa spartips för miljön och hälsan (och ibland plånboken). Det behövs ju verkligen att vi alla tänker igenom vår konsumtion och tänker på framtiden och miljön. Jag älskar era vackra bilder och er medvetenhet!

    Kolla gärna in min blogg:
    http://www.agaredal.se

    • Reply Ulrika 10 september, 2014 at 21:00

      @Anna, Ja eller hur! TACK snälla du för dom fantastiska orden. Ska kolla din sida :)

    Lämna kommentar