Livsstil, Träning

Hej och ett träningstips

Det blev sommar och vi försvann visst härifrån ett tag, i synnerhet jag. Det gjorde inspirationen också, och ska jag vara helt ärlig har jag lite svårt att hitta den än. Jag tycker alla är så medvetna om mycket i dag jämfört när vi startade och kanske ändrar vi riktning lite. Vi får se. Vi vill hemskt gärna veta vad ni vill läsa om här, vad ni behöver för inspiration, för det är inspirera vi vill göra. Så länge temat är att leva hållbart på ett eller annat sätt så passar det här.

solnedgang olleNu ska jag försöka inspirera till lite träning, för jag har provet en träningsform som passar mig alldeles utmärkt, kanske tycker du också om den. Jag försöker springa nån gång i veckan men ibland kommer man inte ut innan det blivit mörkt, vilket ju tyvärr kommer bli mer och mer vanligt framöver. Ibland är vädret mindre kul, ibland är man hemma själv med barnen, osv. Då är detta ett perfekt alternativ. För det går snabbt och kan göras med barn omkring och typ var som helst.

Och syftet är inte att gå ner i vikt vill jag säga, utan att bli lite starkare, lite piggare och lite mer i balans. Må lite bättre. Jag stelnar lätt till i nacken och får spänningshuvudvärk om jag inte rör på mig regelbundet.

solnedgang olle2Vi kan kalla det intervall-yoga, för det är en blandning av intervallträning och yoga. Konstig blandning kanske någon kan tycka, den perfekt mixen tycker jag. I intervalldelarna går pulsen upp, man känner mjölksyra i musklerna de sista omgångarna, och i yogadelarna andas man, sträcker ut kroppen och slappnar av. Enkla rörelser som gör nytta.

Jag vet inte om det här är en etablerad träningsform, har i så fall aldrig hört talas om den. Nån som vet?

Du behöver en yogamatta och en HIIT-timer (finns gratis appar), som hjälper dig att hålla reda på intervallen. Jag ställer in den på 8 intervaller med 20 sekunder per intervall och 20 sekunder vila (och här kör jag yogan i stället för vila) + 15 sekunder warm up mellan varje övning. 6 olika övningar gånger 8 intervaller blir totalt lite mer än en halvtimme. Alldeles lagom.

Man kan ju komponera ett program som passar en hur man vill, här kommer mitt aktuella i fall ni vill testa:

Omgång 1: Squats i 20 sekunder + trädet i pauserna (20 sekunder). Upprepas 8 gånger. Samma tider sen för kombinationerna nedan.

2. Armhävningar + barnets position

3. Sit-ups + bryggan

4. Utfall + trädet

5. Väderkvarnen (snabbt) + bredbent framåtfällning

6. Plankan + kobran/sälen

yoga olleProva! Och berätta hur det gick! En halvtimme har alla. Det är en väl investerad en, man blir så mycket piggare av att röra på sig. Så det du skulle ha hunnit med då, det gör du på kvällen i stället. Eller så kom du kanske på att det inte var så himla viktigt.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

3 KOMMENTARER

  • Reply Emma 15 augusti, 2016 at 22:09

    Kanske bästa träninginlägget jag läst! Helt opretantiöst, utan pekpinnar och fyllt med värmande glädje eller kanske är det kärlek? Inga bilder på fräsiga kläder eller kroppar som håller in eller putar på rätt ställe utan ett avslut med ett barn som man kan tolka nästan gör en yogaställning :)
    Tänk om det kunde vara på detta sättet vi alltid pratade träning.

    Hälsningar från en som jobbar med just träning och friskvård…

    PS. Att investera i en bra pannlampa är inte fel. Känslan när man springer där helt avstängd från världen med bara sin egen ljuspelare framför sig…. Min bästa meditation.

    • Reply Ulrika 16 augusti, 2016 at 10:16

      Hej Emma! Stort tack för det, och tack för att du tog dig tid att skriva! Det viktiga är ju att man gör något, vad som helst, och hittar sin grej, eller hur?
      Pannlampa ska jag prova, låter rätt härligt. Tycker annars det är lite läskigt att springa när det är mörkt.
      Springa fort genom en tyst skog, gärna i lite kuperad terräng, är också en favorit.
      Barnet på bilden gör faktiskt yoga med mig ibland (han är grym!) även om det här var mest bus :) Fast tyckte ändå det passade in här på nåt vis!
      Tack igen och hör gärna av dig om du skulle vilja gästblogga här och ge våra läsare lite mer träningsinspiration!

    Lämna kommentar